torsdag den 16. juli 2009

En omsorgsfuld stat

Dennis Nørmark, antropolog og forfatter. Om venstrefløjen:

”Når centrum-venstre således rutinemæssigt klandrer den danske befolkning for at være kold, fremmedfjendsk, isoleret og selvtilstrækkelig, skal man lige huske på, at den omsorgsfulde stat, de holder så meget af, bærer en stor del af ansvaret for, at de personlige relationer, det personlige sociale ansvar, er blevet overflødiggjort.”

- sakset fra Berlingske Tidende i dag, som har sakset fra Jylland-Posten.


Det tror jeg er rigtigt set. Det bør vi tænke over. Når systemet tager ansvaret - for børneopdragelsen, for de ældre, for naboen - så forsvinder den individuelle ansvarsfølelse. Så bliver samfundet koldt. Og det var vel præcis det modsatte, vi ville – ikke?

I Sverige, hvis samfundssystem mange danskere vel stadig beundrer, er staten endnu mere omsorgsfuld end i Danmark. Resultatet er et samfund, der er på vej til at blive dybfryserkoldt overfor de svageste. Selv ansatte i systemet - i socialsektoren, i sundhedssektoren – er i vid udstrækning iskolde overfor konsekvenserne for klienter og patienter, bare de følger systemet. Det er nemlig deres eneste ansvar, som de ser det, at følge systemet. Et personligt, moralsk ansvar findes tilsyneladende ikke længere.

Det er vel i den kompasretning, det danske samfund marcherer i øjeblikket.

2 kommentarer:

  1. Kære Per!

    Hvor er jeg enig.Bare se på eksemplet med de udviste Irakiske asylansøgere. Her er der virkelig nogle embedsmarionetter der danser så sveden springer, mens de stirrer sig blinde på det blæk de selv har skrevet efter diktat fra de nævnte politikere.

    Kærlig hilsen

    Jørn E

    SvarSlet
  2. Hej Jørn,

    Tak for din kommentar. Ja, det kan meget vel være tilfældet. Jeg må indrømme, at jeg desværre ikke har fået sat mig grundigt ind i sagen med de irakiske asylansøgere, så jeg tør ikke rigtigt have nogen mening om det.

    vh. Per

    SvarSlet