onsdag den 15. juli 2009

Firma X hedder nu Y, men det er stadig bla bla bla ...

Jeg læser, at Cybercity og Sonofon nu er blevet til Telenor. Det er bare det seneste eksempel på en lang række virksomheder, som skifter navn i forbindelse med fusion eller opkøb.

De fleste kender vist Cybercity, og ethvert barn i Danmark ved, hvad Sonofon er. Der er brugt millioner og atter millioner på at banke dét navn ind i bevidstheden på hos os alle.

Selvom jeg arbejdede i erhvervslivet i mere end 30 år, og de fleste af dem i lederstillinger, så har jeg aldrig forstået disse navneskift.
Ledelsesgruppen i sådan en virksomhed, og ikke mindst eventuelt eksterne konsulenter, kan altid komme med en lang, indviklet argumentation for fordelen i at skifte navn. Den indeholder gerne ordet ”globalt”. Og den ender altid i det samme sidste, og afgørende, argument, at det her skal ses på den lange bane.

Jeg har aldrig påstået, at jeg er voldsomt intelligent, højst lidt bondesnu. Men jeg har fødderne solidt plantet, og falder derfor ikke på halen i benovelse over fine ord og indviklede forklaringer. Derfor har jeg diskuteret dette her flere gange med ledere i høje luftlag og endnu mere højtflyvende konsulenter. Jeg er aldrig blevet overbevist, fordi i samme øjeblik argumentationen skal baseres på ganske almindelig fornuft og danske ord, som alle kan forstå, så falder den sammen.

Man kan ikke argumentere sig ud af, at alle de millioner, der er brugt på at markedsføre Sonofon navnet, er spildt for den fremtidige virksomhed. Det er også et faktum, at der nu skal bruges millioner og atter millioner på at markedsføre Telenor navnet og forklare, at det bl.a. ”bare” er et nyt navn for Sonofon.

Hvis de økonomiske fordele ved at have samme navn globalt, eller i hvert fald i flere lande, skal retfærdiggøre markedsføringsudgiften, både den spildte og den om det nye navn, så skal de positive effekter vare ved i en længere årrække.
Det er dét, de mener med ”den lange bane”. Sagen er bare, at der ingen lang bane er i erhvervslivet mere.
Opkøb, globale fusioner og kriser gør banen kort. Inden længe skal virksomheden igen have et nyt navn. Så alle disse navneskift og den markedsføring, der følger deraf, er generelt penge ud af vinduet. Dine penge!
For hvor kommer pengene fra? De kommer selvfølgelig fra kunderne. Uden disse evindelige navneskift ville varerne og serviceydelserne være billigere for os forbrugere. Mere indviklet er det faktisk ikke, selvom man forsøger at give et andet indtryk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar