mandag den 14. december 2009

Effektivt på Skånske hospitaler

Jeg fik en "kallelse" fra det lokale sygehus her i det Nordskånske. Min læge ville gerne have gennemført en røntgenundersøgelse for at konstatere, om jeg overhovedet har en rygrad - nå okay, det er en gammel piskesmældsskade, der lige skulle tjekkes på røntgen.

"Tid er reserveret den 14. december 2009 kl. 8.00." Alle, der har været til ambulante undersøgelser på danske sygehuse, ved, hvad det betyder: Timelang venten - ja, det er ihvertfald de erfaringer, jeg har haft i Danmark.

Jeg mødte i morges kl. 7.52, og jeg forlod sygehuset efter endt undersøgelse kl. 8.03. Sådan!

Og det er ikke spor usædvanligt. Jeg har haft oplevelsen at være til undersøgelse nogle gange på 2 svenske hospitaler. Det har været på offentlige hospitaler og forskellige afdelinger hver gang.
Alle gange har det været på baggrund af en henvisning fra egen læge. Jeg er hver gang kommet til med det samme, højeste ventetid var ti minutter. Det er effektivt og viser, at det altså godt kan lade sig gøre.

Nogle undersøgelser på hospitalet er gratis - som den i dag, andre gange koster det sek 150 og nogle gange sek 300. Jeg ved ikke, hvad der afgør dette.

Det eneste der irriterede mig lidt her til morgen var parkeringspladsen, der koster penge. Jeg synes, at det er lidt strengt at tage parkeringsafgift fra patienter, der kommer til undersøgelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar