mandag den 26. oktober 2009

Dansk radio

Jeg kørte sydpå i morges, i flammende efterår, ned igennem Skåne.

Så fik jeg en voldsom trang til at høre dansk radio. Det kan måske lyde direkte uforståeligt for nogen; men når man bor i udlandet, så kan den slags opstå pludseligt.
Allerede i det aller nordligste Skåne, ved Osby, kunne jeg på bilradioen fange P4. Det var jeg egentlig lidt overrasket over.

Det var en smule hyggeligt at høre dansk radio. Sådan kan man opleve det når man er vant til at høre et fremmed sprog hele tiden - både på radio og TV - også selvom det "bare" er svensk.

Det slog mig, at der er en væsentlig forskel på radioværternes snak i dansk og svensk radio. I svensk taler de ligesom man gør i virkeligheden, der afbrydes, og man taler i munden på hinanden. Det gør man ikke i dansk radio. Der tales, som var det igennem en walkie talkie: Den ene taler færdigt, før den anden starter. Den danske måde tiltaler mig mest.

P4 fulgte mig til Lund og senere nordpå på vej hjem, indtil jeg mistede forbindelsen syd for Osby.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar