torsdag den 3. juni 2010

Når rigtige mænd ordner have


En af mine facebook venner skrev, at haven kaldte. Det var vist noget med blå himmel og en god bog.
Min have kaldte også i går. Den råbte: ”Der skal slås græs!”
Det ignorerede jeg godt nok. Det kan vente et par dage.

Jeg har stor respekt for folk, der bruger al fritid på at nusse i haven; men det er ikke noget for mig. Jeg nyder min have, og det betyder for mig, at havearbejdet skal holdes på et absolut minimum, mens liggestolen, det lille kaffebord på verandaen og læsestolen ude under blommetræet ved stensætningen skal bruges maksimalt.

Hvis jeg solgte bøger som Dan Brown, så havde jeg en have på flere tønder land. Den ville være udlagt med skov, små søer med liv, mælkebøttemarker og blomsterenge. Ikke at jeg har noget imod parklignende haver. Det er såmænd smukt; men jeg ville ikke have lyst til at holde den – eller betale gartnerregningen.
Nu sælger jeg ikke bøger i de mængder, så jeg har en have på ca. 1/5 tønde land. Det er mest græs – eller mos.

Jeg har sådan et princip, som jeg kalder no-nonsens havevedligeholdelse. Det vil jeg godt forklare:
Jeg lavede lidt havearbejde i weekenden. I indkørslen var græsset blevet lidt langt. Og det er ligesom et problem, når indkørslen egentlig er grusbelagt. Her kan man med fordel bruge en buskrydder til at tage toppen.
Omkring min havedam har jeg sten og planter. Her havde ukrudt og græs blandet sig. Der plejer jeg at bruge en buskrydder.
Og så har jeg et bed her foran huset med primært stedsegrønt samt nogle få roser og lignende. Der var ukrudtet skudt op overalt, så der skulle luges. Til det kan jeg anbefale en buskrydder.

Nogen vil måske mene, at man burde bruge sådan en eldrevet kanttrimmer. Men det er for kvinder. Rigtige mænd bruger buskrydder. Og vel at mærke en buskrydder, der kører på diesel og med trækkraft som en lastvogn. Den lyder også sådan. En buskrydder, som ikke må komme for tæt på husets fundament, for så ryger det også. Det er en herrerigtig måde at ordne have på.

Nu får jeg formentlig et nyt trusselbrev fra Det Danske Haveselskab …

2 kommentarer:

  1. He he, hvor er du sjov :-)))
    Et billede dukker lige op på min indre skærm - Per Lau Jensen giver Søren Rye og Bonderøven (DR1) kamp til stregen med haveprogrammet non-nonsens vedligeholdelse for rigtige mænd. Du ville få store seertal, om ikke andet, så pga. underholdningsværdien :-)
    Det er da godt, at Ozzy er en schæfer og ikke en puddel - jeg tør slet ikke tænke på, hvordan du i så fald ville give den en trimning :-))))

    SvarSlet
  2. Tak for kommentaren, Anne, glad for at du morede dig. Ja, når det drejer sig om have, så går jeg virkelig ind for at nyde maksimalt og yde minimalt.
    He, he, jeg tror også, at Ozzy er glad for, at han ikke er en puddel ...

    vh. Per

    SvarSlet