mandag den 15. februar 2010

Et mangehovedet uhyre

Lad mig skynde mig at sige, at jeg respekterer enhver politisk holdning. Min egen er bare at tage stilling fra sag til sag, så jeg er en af de få, der ikke har noget – hverken officielt eller hemmeligt – ståsted i det partipolitiske landskab.

Det betyder også, at jeg nogle gange ikke har nogen mening, fordi man jo ikke kan sætte sig ind i alt. Jeg synes ikke, at vi nødvendigvis skal have en mening om alting. Hellere ikke have nogen mening end en automatreaktion der ikke er baseret på viden.

Det undrer mig, at så mange tilsyneladende låser sig fast på bestemte holdninger, som de fastholder uanset omstændighederne: Altid imod regeringen, altid imod oppositionen, altid imod indvandrere eller altid imod skattenedsættelser ...

Jeg har også bemærket, at flere kikker skeptisk på mig, når jeg siger, at jeg går ind for flere penge til hospitalsvæsenet og for skattenedsættelser. Det er som om, at det er vedtaget, at det er modsatrettede holdninger, som man ikke kan have samtidig.

Jeg mener godt, at man kan prioritere såvel skattelettelser som kunst, uddannelse, ældreomsorg og hospitalsvæsen samtidigt. Man skal bare skære i den offentlige sektor. Man skal forenkle og skære alt væk, der ikke er absolut nødvendigt.
Det er der mange, der slet ikke vil høre om, fordi i deres verdensbillede er den offentlige sektor fredet. Hvorfor dog det? Hvis man freder noget som helst, så lukker man øjnene for muligheder, og så er man da på grænsen til at være forstokket, er man ikke?

En af mine kæpheste er nok, at jeg mener, at den største fare for den personlige frihed, sådan helt generelt betragtet, er en stor offentlig sektor. Den får nemlig sit eget liv og udvikler sig til et mangehovedet uhyre. Den får også sin helt egen logik. Det ser vi her i Sverige, hvor jeg bor. Systemet bliver Gud. Inden man ser sig om, mener uhyret sig berettiget til at opdrage befolkningen. På det tidspunkt er væsenet vokset til en størrelse, hvor det er umuligt at vende udviklingen, simpelthen fordi for stor en del af befolkningen har sit økonomiske udkomme derfra.

Dét punkt er desværre nok allerede passeret i Danmark.

4 kommentarer:

  1. som Niarn synger: Det ' så moderne at ha' en mening om alt!

    Vil dog lige indskyde, at hvis man som den danske regering i smug hugger penge fra det offentlige og giver til det private - så kan man dårligt efterfølgende komme og klandre det offentlige for ikke at fungere godt nok. Det mindste man kan gøre er at spille med åbne kort.

    SvarSlet
  2. Sarah, har du nogen sinde oplevet en politiker spille med åbne kort? ;o)
    Om den danske regering har hugget penge fra det offentlige, ved jeg ikke; men jeg tror det gerne.

    Jeg mener i korthed, at offentlige midler skal bruges på praktisk arbejde, ikke på administration. Hvis man havde det for øje, så tror jeg, at der var masser af penge til at drive sundhed, undervisning, ældreomsorg og kultur.

    vh. Per

    SvarSlet
  3. He he, nej det er måske at sætte forhåbningerne for højt.

    Men jo, ud med administrationsomkostningerne, så skulle der nok ske ting og sager! DET tror jeg desværre også er at håbe for meget - der sidder alt for mange og hygger sig bag skrivebordene derude :-)

    SvarSlet