torsdag den 4. marts 2010

Den nye Volvo 'ser' fodgængere

Op igennem 1980'erne var jeg trofast overfor Volvo. Jeg havde en 343, 360, 264 og 740model. Men så svigtede jeg, havde mange kortvarige forhold, jeg husker BMW, Audi, VW og Mercedes. Det var dejligt og spændende, udfordrende og anderledes.

Nu kører jeg Volvo V70, og det er lidt som at komme hjem. Før den havde jeg en ny Mercedes E-klasse, som på alle måder er en god bil, og i en helt anden prisklasse end Volvoen, alligevel blev jeg positivt overrasket over V70'eren.

Volvo laver bare gode biler, der fungerer på en helt særlig tillidsvækkende måde. Når det drejer sig om daglig transport, så er jeg altså bare Volvo-fan. Og nu har de, med den nye S60, lavet en bil, der selv bremser for fodgængere og cyklister. Ja, hvem andre end Volvo kommer først med det på en serieproduceret bil ...

Bilen kan 'se' indtil flere fodgængere ad gangen. Den kan nå at bremse helt ned ved hastigheder op til 35 km/t. Ved højere hastigheder vil den naturligvis også bremse, og den lavere hastighed, som fodgængeren rammes med, vil uden tvivl drastisk reducere kvæstelserne.

Inden Københavns cyklister og fodgængere begynder at glæde sig, så er det dog næppe noget, man vil se i København. Det er ekstraudstyr og med de forbryderiske danske afgifter vil det formentlig koste over dkk 40.000.

Måske er der her en sag, hvor fodgængere, cyklister og billister har en interesse i at gøre fælles front overfor politikerne?

P.S. Nej, jeg får ingen penge fra Volvo for at skrive dette.

4 kommentarer:

  1. Ja, det er dyrt at købe bil i dk. Men som afholder af verdens store (omend halv-kiksede) klimatopmøde må de kære politikere vel også placere afgifterne i henhold til deres politiske visioner.

    SvarSlet
  2. Har de politiske visioner??? ;o)

    vh. Per

    SvarSlet
  3. Ha ha, ja de taler i hvert fald en masse inde i mit tv. Når jeg slukker for tv'et kan jeg ikke rigtig få øje på det ...

    SvarSlet
  4. Du har helt ret, Sarah. Jeg tror, at de fleste politikere fra højre til venstre har én og samme politiske vision: At blive genvalgt!

    vh. Per

    SvarSlet