fredag den 30. april 2010

Årets største drikkeaften

Det er Valborgsaften om nogle timer. Valborgsmässoafton på svensk. Mens den forbigås i tavshed i Danmark, så fejres den her i Skåne, hvor jeg bor, med bål og taler. Det minder lidt om den danske Sankte Hans aften.

Det er den aften på året, hvor svenskerne drikker mest. Nu vil jeg nødig markedsføre stereotype forestillinger om svenskerne; men når de fleste svenskere drikker, så drikker de altså igennem. Selv folk på min alder (50 +).
En svensk avis offentliggjorde i går en undersøgelse, som viste, at hver anden ung svensker ville drikke sig fuld på Valborgsaften.

Det er også årsagen til, at jeg har sagt nej tak til to invitationer til festligheder i aften. Jeg vil ikke køre 30 - 40 km hjem sent på aftenen den dag, hvor svenskerne drikker allermest. Nogle bliver slået ihjel i trafikken i aften. Det skal ikke være mig, jeg har stadig et par ting, jeg skal nå.

Jeg kører aldrig Valborgsmässoafton, Midsommarafton og Nytårsafton. Det er de tre største drikkedage i Sverige.

Måske tager schæferen og jeg ned til den lokale festlighed og hører talen og ser på bålet. Det kommer an på vejret. Det har været regnfuldt hele dagen. Ellers nyder vi bare en cognac på verandaen - mest mig.

3 kommentarer:

  1. Kendte slet ikke Valborgsmässoafton. Kender til gengæld godt Kbh nytårsaften. Hvor man bestemt også mærker døden suse forbi i form af vildfarne raketter og meget fulde bilister.

    Så hellere cognac og schæfer-selskab på verandaen!

    SvarSlet
  2. Og ja, du har jo lige en bestseller (eller 2) du skal nå at skrive ;-)

    SvarSlet
  3. Jeg tror generelt ikke, at vi danskere kender Valborgsmässoafton, Sarah. Det gjorde jeg heller ikke, men "majstang" sagde mig et eller andet. Og den troede jeg før i tiden refererede til maj måned. Dermed kunne den have noget med Valborg at gøre.
    Det gør den så ikke, har jeg nu lært mig. "Majstang" betyder bare, at stangen er "majet" ud. Her i Sverige rejses majstangen ved Midsommarafton.
    Jeg mener i øvrigt at have læst et sted, at man fejrede Valborgsaften i DK før i tiden; men at det ligesom gik i sig selv på et tidspunkt.

    Og jeg valgte da cognac'en på verandaen; mens det smådryppede udenfor.

    vh. Per

    SvarSlet