torsdag den 5. august 2010

Tonen på nettet

Usaglighed, perfide personangreb, aggressiv fremfærd og beskidt sprog. De fleste reagerer ikke særlig meget på det mere, så længe det foregår på nettet.
Hvordan kan det være, at folk er så tolerante og ligeglade overfor sproget i indlæg på blogs, debatsider, facebook m.m. Hvorfor finder de sig i langt mere, end de ville finde sig i sagt op i deres åbne ansigt?

Ulovligheder på nettet, som trusler, ærekrænkende udtalelser, racisme etc., bliver tillige i vid udstrækning ignoreret. Er det ikke et skråplan? Er det ikke forkert signal af os at sende, måske specielt til de unge mennesker?

Jeg har selv i lang tid holdt mig fra debatter på nettet, fordi jeg simpelthen må erkende, at jeg ikke har temperamentet til at få en skraldespand i hovedet på en daglig basis.

Jeg så i dag på Nasar Khaders blog, at han tog spørgsmålet op og meldte ud, at han for fremtiden ville køre en hård linje overfor dette. Det synes jeg er et udmærket initiativ. Jeg kunne ønske, at det ville starte en reaktion i samme retning over en bred kam.

Jeg selv har for længst besluttet, at jeg uden varsel vil slette perfide og useriøse indlæg på mine blogs, min hjemmeside og min facebook-wall samt udelukke de pågældende.

3 kommentarer:

  1. Uhh hvor du rammer et meget præcist det jeg føler p.t. Har af samme årsag holdt mig fra debatten på Gipote de sidste 2-3 mdr. og tror faktisk ikke jeg kommer tilbage til det igen. Tænkte ellers det måske var mig som var blevet lidt "sart", men det er det åbenbart ikke :-)
    Mange hilsner
    Gitte (og Uldtotterne!)

    SvarSlet
  2. Hej Gitte,

    Der er sikkert nogle, der synes, at både du og jeg er sarte; men dem om det. Jeg synes, at almindelig respekt kræver, at man taler ordentligt til hinanden og respekterer, at andre kan have en anden holdning. Et vist frisprog, velvalgt ironi eller sarkasme er mig slet ikke imod; men grænsen er knivskarp.
    Og så synes jeg, at det er et stort problem, hvis debatten går glip af personer som dig, fordi du ikke gider tonen. Derfor bør man arbejde for at anstændighed og respekt kommer tilbage i netdebatter.

    vh. Per

    SvarSlet
  3. Jeg er fuldstændig på linje med dig og kan også sagtens selv acceptere og anvende især ironi, og ja: grænsen er netop knivskarp. Jeg har flere gange opfordret til at holde den gode tone og foreslået at man skriver sit indlæg i word inden man poster det. Netop for at få chancen for at gennemlæse det og sikre sig at man får udtrykt det man gerne vil på den helt rigtige måde. Skriftsproget er jo desværre fattigt da vi jo mangler både mimik og tonefald, det er lidt af en kunst – det ved du jo alt om som forfatter.
    Men sådanne opfordringer kan desværre også opfattes negativt og så risikerer man at få skudt i skoene, at man bare ønsker at det skal være en strikkeklub, hvor alle taler hinanden efter munden - hvilket jo slet ikke er tilfældet. Det er måske især os kvinder som kan blive beskyldt for det, så det er godt at nogle af jer mænd også tager emnet op. Tak for det :-)
    Mange hilsner
    Gitte

    SvarSlet